Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zabawy i ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie i umiejętności matematyczne

1. Podaj jak najwięcej przykładów nakryć głowy.
Przykładowe odpowiedzi: czapka, kapelusz, beret, chustka, kask, hełm, melonik, cylinder, turban, czepek, welon, kaptur.

2. Podaj jak najwięcej przykładów na wykorzystanie kartki papieru.
Przykładowe odpowiedzi: napisać list, zrobić samolot, czapkę, kubek, użyć jako serwetkę, talerzyk, zrobić wiatraczek, tunel dla samochodzików.

3.Tajemniczy stwór

Należy przygotować kartki i mazaki. Rodzic mówi: A teraz bierzemy jeden mazak do ręki i rysujemy na kartce jakąkolwiek linię krzywą, jaka nam tylko przyjdzie na myśl. Następnie bierzemy drugi mazak i nim wykonujemy inną dowolną linię. Na wszystkie pytania o to, jaka ma być linia, odpowiada: „Jaka ci przyjdzie na myśl”. Na koniec tego etapu rodzic mówi:” A teraz ostatnim mazakiem rysujemy ostatnią linię, ale tak, aby utworzyć, wykorzystując wszystkie pozostałe – jakieś nieistniejące zwierzę, wymyślone przez was. Mamy z tych trzech kolorowych linii stworzyć dziwnego stwora”.
Kiedy już wszyscy narysują wymyślonego stwora, rodzic zachęca, aby wymyślić:
- nazwę dla stwora, może być też imię,
- W jakim środowisku żyje: wodnym, wodno – lądowym, w powietrzu, w (na) ziemi, a może w mieszanym?
- Czym się odżywia?
- Jakiego rodzaju dźwięki wydaje?
- Jakiej jest wielkości?
- Czy ma futro, pióra, czy łuski?
- Czy odznacza się jakimiś szczególnymi zdolnościami?
- Jakie ma trzy podstawowe cechy usposobienia, czy jest sympatyczny, miły czy raczej agresywny i groźny dla człowieka? Jaki jest?

4. Dobieranie w pary

Przed dzieckiem układamy różne obrazki i prosimy o dobranie w pary - co do siebie pasuje. Następnie pytamy, dlaczego tak właśnie połączyło dwie ilustracje. Tutaj nie ma złych odpowiedzi i złych połączeń nawet wtedy, gdy wydaje nam się inaczej- najważniejsze, by dziecko potrafiło uzasadnić swój wybór.

5. Szukanie skarbu z mapą.
Przygotowujemy mapę mieszkania, pokoju lub ogrodu (można zrobić to wcześniej z dzieckiem) i zaznaczamy na niej miejsce ukrycia jakiegoś skarbu. Dziecko posługując się nią musi go odnaleźć.

6.Zagadki - o czym myślę
Opowiadamy dziecku o czymś nie podając definicji i prosimy, by zgadło, o czym mowa. Przykładowo mówimy "myślę o zwierzęciu, które ma cztery łapy, lubi obgryzać kości i głośno szczeka" albo "myślę o czymś, co jest zrobione z drewna, może być w różnych kolorach i jest potrzebne do rysowania".

7. Labirynty
Świetnym ćwiczeniem logicznego myślenia jest szukanie drogi w labiryncie - możemy wydrukować dziecku gotową kartę pracy, narysować ją sami lub spróbować stworzyć z nim labirynt np. z klocków.

8. Zagadki logiczne
Na przykład: „Co jest białe i mokre z płatkami śniadaniowymi?” albo „Co mruczy, drapie i lubi mleko?” albo „Co mruczy, drapie, ryczy i ma duże kocięta?”. Za każdym razem sprawdźcie, czy odpowiedź dziecka spełnia wszystkie podane warunki. W drugiej zagadce odpowiedzią jest kot, ale w trzeciej - lew lub tygrys. Pierwsze zagadki muszą być łatwe. Pożądane jest podanie uzasadnienie odpowiedzi. Rozwijanie logicznego myślenia, wzbogacanie słownictwa.

9. Słyszę, liczę, dodaję.
Na czas trwania zabawy dzieci zamykają oczy. Rodzic wrzuca pewną ilość kasztanów (żołędzi, korali, orzechów) do słoika. Potem robi małą przerwę i ponownie wrzuca kasztany. Zadaniem dzieci jest uważnie słuchać, liczyć wrzucane kasztany, a następnie dodać dwie liczby do siebie. Percepcja słuchowa, koncentracja, umiejętności matematyczne.

Inne przykłady:
• Pisanie cyfr palcem na plecach dziecka. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie napisanej cyfry.
• Dodawanie kredek, klocków — najpierw 2, potem kolejne 2 i następne 2.
• Wymyślanie historyjek z liczbami, np.: Mysz zebrała 4 ziarna, potem kolejne 2 — ile miała razem? Potem znalazła kolejne 2 — ile miała? Potem zjadła 1. Ile zostało? Potem przyszła druga mysz i…
• Wskazywanie w otoczeniu przedmiotów, które można lub nie połączyć w pary.
• Pod trzema kubkami schowaj 2 nasiona fasoli. Dotykaj kolejno kubków, mówiąc: „To jest pierwszy kubek, ten jest drugi, a ten jest trzeci. Pod którymi kubkami są ziarenka?”.