Dla rodziców
Adaptacja
Jeśli chcesz by Twoje dziecko gotowe wkroczyło w przedszkolny świat przyjrzyj się uważnie i zastanów się czy:
- mówi tak, że obcy człowiek będzie mógł go zrozumieć,
- wyręczasz dziecko w mówieniu, zgadując jego potrzeby,
- umie zapytać lub poprosić o coś,
- zamiast werbalnie zgłaszać swoje wątpliwości i prośby manifestuje je swoim specyficznym zachowaniem (płacz, rzucanie zabawkami),
- woje dziecko bez obaw i lęku nawiązuje kontakt z nową osobą
- jest bardzo nieśmiałe, pozostawienie go z nową osobą powoduje u niego niepokojące reakcje ...... Jakie?
- umie samo umyć ręce i buzię,
- wyręczasz go w tych czynnościach higienicznych,
- potrafi się rozebrać i ubrać (zakładanie kapci, zdejmowanie i zakładanie bluzki bez guzików),
- wyręczasz swoje dziecko i ubierasz je „od stóp do głów”,
- samodzielnie je, potrafi powiedzieć, że mu coś nie smakuje,
- umie pić z kubeczka,
- umie pić tylko z butelki,
- potrafi gryźć,
- rozdrabniasz mu wszelkie potrawy,
- karmisz dziecko zabawiając je przy jedzeniu,
- czy twoje dziecko potrafi jeść łyżką,
- samodzielnie korzysta z toalety,
- potrafi zgłosić potrzeby fizjologiczne,
- dziecko załatwia swoje potrzeby w pieluchę,
- odpoczywa po obiedzie (leżakowanie lub sen),
- potrafi bawić się sam,
- ani przez moment nie pozwala dorosłej osobie odejść od siebie,
- potrafi bawić się w towarzystwie drugiego dziecka,
- nie atakuje go, nie zabiera zabawek,
- ma kredki i kartki , chce rysować,
- uważasz, że jest jeszcze za małe na rysowanie,
- ma wystarczająco rozwiniętą koordynację ruchową - potrafi chodzić po schodach.
Jak ułatwić dziecku adaptację w przedszkolu?
Już teraz należy zachęcać i motywować dziecko do samodzielnego ubierania się w to, co nie będzie stanowiło dla niego problemu. Należy zwrócić uwagę na umiejętność korzystania z toalety, używania papieru toaletowego, wycierania noska w chusteczkę, samodzielnego mycia rąk, spacerowania i samodzielnego spożywania posiłków.
Zaufajcie wybranej przez siebie placówce, nie porównujcie jej z innymi, bo każda realizuje tą samą podstawę programową, ale ma prawo robić to po swojemu, z uwzględnieniem różnych metod i środków. Rodzice i przedszkole mają wspólny cel - dobro dziecka. Starajcie się być partnerami nauczycieli i nie odbierajcie informacji problemowych jako skarg, ale podstawę do rozwiązania zauważonych trudności.
Dziecko 3-letnie powinno mieć opanowane następujące czynności samoobsługowe:
- Samodzielne jedzenie łyżką i gryzienie
- Mycie rąk mydłem i wycieranie ich
- Komunikowanie potrzeb fizjologicznych
- Czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych – umiejętność zdjęcia i podciągnięcia majteczek, korzystanie z papieru toaletowego
- Zdejmowanie i wkładanie podstawowych części garderoby
- Rozpoznawanie swoich rzeczy wśród innych
- Wycieranie nosa
- W miarę rytmiczne chodzenie po schodach przy poręczy
Zapewniamy, że mniej samodzielne dziecko nie zostanie pozostawione samo sobie, ale im bardziej jest ono samodzielne, tym mniej zależne jest od pomocy dorosłych.
Jak przebrnąć przez pierwsze dni w przedszkolu?
Debiut w przedszkolu to niełatwa sprawa! Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Ale to, co nowe, wcale nie musi być niedobre.
Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko i siebie przygotować:
- W miarę możliwości bądźcie spokojni i zdecydowani. Wasz niepokój może udzielić się dziecku.
- Dajcie dziecku ukochaną maskotkę do przedszkola.
- Powiedzcie dziecku, kiedy i kto po nie przyjdzie.
- Zapewnijcie je o Waszej miłości oraz o tym, że zostanie odebrane.
- Pożegnajcie się z dzieckiem już szybko i bez łez, nie przedłużajcie rozstania i nie wracajcie jeszcze raz je ucałować.
- Przyjdźcie po dziecko punktualnie
- Chwalcie dziecko za jego dzielność i umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji.
- Jeżeli dziecko płakało, powiedzcie mu, że wszyscy ludzie denerwują się trochę i boją robiąc coś pierwszy raz, ale po kilku dniach czują się pewniej – tak też będzie i z nim.
Rzeczy potrzebne do przedszkola:
- luźne spodnie lub spódnica na gumkę, bluza dresowa lub lekki sweterek – czyli ubiór na „cebulkę” (ważniejsza wygoda od elegancji)
- kapcie – najlepiej zapinane na „rzepy”
- ubrania z rozciągliwymi dekoltami
- majtki, rajstopy lub skarpetki, koszulka i spodnie na zmianę (w worku)
- piżama(podpisana)
- poszwa na duży koc, poduszka- jasiek w obleczeniu (wszystko podpisane)
- duża paczka chusteczek
- wszystkie rzeczy prosimy podpisać.
Metoda Kolorowych Dźwięków
Kolory i kształty zachęcają dzieci, a motywacja do nauki dodatkowo jest wzmacniana przez szybkie efekty – po pierwszej lekcji dziecko samodzielnie potrafi zagrać pierwszy utwór. Metoda kolorowych dźwięków rozwija koordynację wzrokowo-słuchową oraz wzmacnia umiejętność rozróżniania i dopasowywania tych samych figur geometrycznych.
Pełni cztery podstawowe funkcje:
• ogólnorozwojową,
• stymulującą,
• wspomaga uspołecznianie dzieci
• terapeutyczną.
• nauka utworów muzycznych,
• zapoznanie z nutami oraz podstawowymi zasadami muzyki,
• nauka i utrwalenie figur geometrycznych,
• poznawanie układów tanecznych oraz ćwiczeń ruchowych,
• doskonalenie umiejętności współpracy pomiędzy dziećmi,
• oswajanie dzieci z występami,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie umiejętności kooperacji i gry zespołowej.
Malujemy Sercem II
II edycji Malujemy sercem - czyli lokalni artyści malują obrazy z przedszkolakami na 31 Finał WOŚP.
Nasze przedszkole całym sercem wspiera akcję WOŚP, która w tym roku wystartowała pod hasłem Chcemy wygrać z sepsą! Gramy dla wszystkich - małych i dużych!
Serdecznie zapraszamy wszystkich do udziału w akcji oraz licytacji obrazów stworzonych przez dzieci z gr. Motylki - obraz nr 4 i gr. Pszczółki - obraz nr 2.
Nasze przedszkole bierze udział w kolejnej edycji wieloletniego programu Proponowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, którego głównym celem jest zakup książek, będących nowościami wydawniczymi do placówki przedszkolnej oraz realizacja działań promujących czytelnictwo.
Głównym zadaniem programu jest tworzenie warunków do rozwoju czytelnictwa wszystkich Polaków czytających i nieczytających tak, by każdy miał równy i demokratyczny dostęp do wiedzy i uczestnictwa w kulturze książek.
Program został opracowany w oparciu o przeprowadzone diagnozy i wskazuje pięć ważnych przedsięwzięć:
- Wspieranie rozwoju czytelnictwa, które warunkuje możliwość kształcenia się przez całe życie; wpływając na dobrostan jednostki i sposób jej funkcjonowania w społeczeństwie.
- Zahamowanie spadku liczby czytelników bibliotek publicznych.
- Poprawa atrakcyjności infrastruktury bibliotek publicznych.
- Wzmacnianie praktyk czytelniczych dzieci i młodzieży.
- Zmiana stereotypów dotyczących bibliotek i czytelnictwa.
Dwujęzyczne dzieci w Przedszkolu nr 2
W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole uczestniczy w wojewódzkim projekcie Łódzkie Dwujęzyczne” dla placówek przedszkolnych. Realizatorem projektu jest Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi we współpracy z Samorządem Województwa Łódzkiego
Celem projektu jest:
− propagowanie idei dwujęzyczności w przedszkolach na terenie miasta Łodzi i województwa łódzkiego,
− kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie rozwijania umiejętności językowych,
− przygotowanie i motywowanie dziecka w wieku przedszkolnym do skutecznego używania
− języka angielskiego w zabawie i codziennych sytuacjach
Realizacja projektu "Łódzkie Dwujęzyczne"
Dwujęzyczne dzieci- w Przedszkolu nr 2
W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole uczestniczy w programie edukacyjnym Leader100 SPORT. Program finansowany jest ze środków Samorządu Województwa Łódzkiego, a za jego realizację odpowiada polska fundacja edukacyjna Leader100. Celem programu jest pokazanie aktywności fizycznej w ujęciu innym niż rywalizacja sportowa czy nastawienie na osiąganie wyników. Chcemy pomagać dzieciom w kształtowaniu kompetencji społecznych, a także w przygotowaniu do odpowiedzialnego życia, zarówno na płaszczyźnie prywatnej, jak i zawodowej, w tym budowaniu kariery zawodowej zgodnej z naturalnymi predyspozycjami młodego człowieka.
W tym roku szkolnym nasze przedszkole kontynuuje udział w trzeciej już edycji Ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców”, która skierowana jest do przedszkoli klas 1-3 szkoły podstawowej. To comiesięczne lekcje podejmujące tematykę bezpieczeństwa, ekologii, kultury i historii. Celem akcji jest wsparcie procesu edukacji najmłodszych a także zachęcenie ich do rozmów z rodzicami na tematy lekcji przeprowadzanych podczas akcji "Dzieci uczą rodziców".
Metoda kolorowych dźwięków
W naszym przedszkolu prowadzimy zajęcia z kodowania metodą kolorowych dźwięków. Jest to innowacyjna i sprawdzona już metoda uczenia się utworów muzycznych na podstawie kolorowych figur geometrycznych.
Kolory i kształty zachęcają dzieci, a motywacja do nauki dodatkowo jest wzmacniana przez szybkie efekty – po pierwszej lekcji dziecko samodzielnie potrafi zagrać pierwszy utwór. Metoda kolorowych dźwięków rozwija koordynację wzrokowo-słuchową oraz wzmacnia umiejętność rozróżniania i dopasowywania tych samych figur geometrycznych.